reclame AVG

AVG: wanneer mag je nog reclamedrukwerk versturen zonder toestemming?

02/18/2019

Door de AVG mag je niet langer reclamedrukwerk versturen zonder toestemming van de ontvanger. Maar er zijn ook uitzonderingen. Lees er hier alles over!

 

Sinds 25 mei 2018 is de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) of GDPR van kracht. Deze Europese privacywetgeving legt particuliere bedrijven en overheidsinstanties bepaalde regels op voor de verwerking van persoonsgegevens. Bedrijven die de wet niet naleven, riskeren strenge boetes. Daarom is het zeker handig om je even te verdiepen in de nieuwe wetgeving met haar vele uitzonderingen en kleine lettertjes. Wij leggen je alvast uit wanneer je reclamedrukwerk mag versturen zonder toestemming van de geadresseerde – want soms mag dat nog wel! Zo weet je zeker dat jouw reclame straks niet wordt afgestraft.

 

Toestemming vragen is (bijna altijd) verplicht 

Concreet zegt de AVG: “Reclame verzenden is verboden zonder de voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de geadresseerde van de boodschappen.” Dat betekent dat je voortaan dus altijd expliciet toestemming moet vragen aan iedereen die reclame van jouw bedrijf ontvangt. Al is ‘reclame’ natuurlijk een zeer breed begrip dat vatbaar is voor meerdere interpretaties. Eigenlijk wordt elke vorm van communicatie die je gebruikt voor het direct of indirect promoten van je bedrijf door de AVG als reclame beschouwd. Maar er zijn enkele uitzonderingen op de regel, waardoor je toch niet altijd verplicht bent om de geadresseerde toestemming te vragen.

 

Reclamedrukwerk voor bestaande klanten 

De eerste uitzondering op de AVG heeft betrekking op je bestaande klanten. Wanneer een persoon al deel uitmaakte van je klantenbestand vóór de AVG intrad, hoef je hem of haar geen toestemming meer te vragen om reclame te mogen sturen. Het is wel belangrijk dat alle klanten zich op elk moment moeten kunnen uitschrijven van jouw verzendlijst. Als een klant aangeeft dat hij geen reclame van jou meer wil ontvangen, is het verboden om hem nog aanbiedingen te sturen.

 

Kortom, een overzichtelijk systeem waarmee je alle klantengegevens in een oogopslag kunt overzien, is geen overbodige luxe. Ken je Master Data Management van Neopost al? Daarmee kun je alle gegevens van klanten op één plek verzamelen en razendsnel raadplegen. Zo weet je meteen én met zekerheid wie je reclame graag ontvangt en naar wie je absoluut niets mag versturen. Master Data Management is een zeer flexibel systeem dat zich snel aanpast aan elke wijziging in de wetgeving. Ook bij nieuwe wet- en regelgeving hoef je geen nieuwe software aan te schaffen.

 

Informatieve post 

De nieuwe wet rond reclamedrukwerk lijkt zeer streng en duidelijk, maar is toch niet zonder achterpoortjes. De AVG zegt namelijk dat je niet verplicht bent om expliciete toestemming te vragen wanneer het drukwerk alleen informatief is. De lijn tussen reclame en informatieve post is natuurlijk erg dun, dus het is aan jou om er creatief (en correct) mee om te springen. Let op: als er toch twijfel ontstaat over het doel van jouw post, loop je kans op vervolging.

 

Bestaand adressenbestand 

Wil je absoluut zeker zijn dat je geen ongewenste post verstuurt? Dan kun je aan alle geadresseerden nog eens expliciet om toestemming vragen. De kans is groot dat veel mensen zich dan uitschrijven van jouw verzendlijst, maar op het einde van de rit bereik je wel de mensen die écht geïnteresseerd zijn in jouw reclame. Zo zie je maar dat de AVG heus niet het einde van jouw marketingstrategie hoeft te betekenen.

 

Add new comment