boekhouding betalingsproces optimaliseren

Hoe kun je het betalingsproces optimaliseren? 4 handige tips

12/13/2016

Hoe snel betalen je klanten gemiddeld? Moet je iets te vaak op een betaling wachten? Ingewikkelde en langdurige procedures leiden tot betalingsachterstanden en kunnen je organisatie veel tijd en geld kosten. Hoog tijd dus om het betalingsproces intern te optimaliseren.

1. Als de bliksem factureren

Hoe sneller je facturen opstuurt, hoe sneller ze betaald worden. Eenvoudig. Verstuur je facturen zodra het contract getekend is of de diensten worden opgeleverd. De Output Management Software OMS-500 van Neopost helpt je om dit proces te stroomlijnen. OMS-500 verzamelt alle relevante documenten en zet ze automatisch klaar voor verwerking in uw klantcommunicatie. Automatisch facturen aanmaken in de gewenste stijl en het juiste bestandstype op basis van je interne documenten? Dat kan!

2. Een factuur die zegt waar het op staat

Een factuur moet niet alleen op tijd aankomen, maar moet ook duidelijk en helder zijn. Laat daarom alle overbodige informatie vallen en focus op de kerngegevens:

  • Contactgegevens
  • Geleverde diensten
  • Te betalen bedrag
  • Betalingstermijn
  • Betalingsvoorwaarden

3. Automatisch verzenden, digitaal of per post

Het betalingsproces optimaliseren doe je het makkelijkst als je ook het verzendproces automatiseert. Dat klinkt misschien futuristisch, maar eigenlijk is het eenvoudig. Met een paar muisklikken in het programma NeoSend verzend je één, tien of zelfs duizenden brieven rechtstreeks per mail of – jawel – per post. De documenten worden in dat laatste geval in jouw huisstijl afgedrukt, gesorteerd, in de envelop gestoken, gefrankeerd en bij de post afgeleverd, zonder dat je jouw werkplek moet verlaten.

4. Betalingen nauwgezet opvolgen

Het gebeurt wel vaker dat een klant te laat betaalt. Misschien is hij het gewoon vergeten, maar misschien schuilt er meer achter. Je doet er goed aan om wanbetalingen en betalingsachterstanden nauwkeurig op te volgen. Stuur een herinnering of neem direct contact op, zodat je klant weet dat je ermee bezig bent.

Tip: waarom geen herinnering versturen per sms? Een berichtje is uiteraard sneller dan een brief! Ook hiervoor kun je het veelzijdige systeem NeoSend gebruiken.

Add new comment