klantendata

Klantenbeheer en het belang van adequate data

07/27/2016

Klantendata zijn ontzettend belangrijk voor elke organisatie. Betrouwbare en up-to-date gegevens zorgen op lange termijn voor meer omzet. Maar de hoeveelheid data groeit elke dag en IT-managers staan voor de enorme uitdaging om de kwaliteit van die data te garanderen en de bedrijfsprocessen optimaal te ondersteunen. Klantendata hebben pas waarde als die constant up-to-date zijn. Is dat niet het geval, dan heeft dat een negatieve impact op het klantenbeheer en de bedrijfsvoering.

Goede klantendata zijn goud waard

Elke bedrijf heeft baat bij betrouwbare klantgegevens. Alleen op die manier kan het klantenbeheer op de juiste manier worden aangepakt. Up-to-date data garanderen:

  • een betere segmentatie
  • een groter bereik
  • een efficiëntere manier van werken
  • efficiënt gebruik van de tijd
  • meer omzet

De uitdaging voor elke organisatie: voortdurend de juiste klantendata gebruiken en alle gegevens gemakkelijk en efficiënt toegankelijk maken.

Klantendata over de hele organisatie verspreid

Data zijn vaak in talloze vormen over de hele organisatie verspreid (Excelsheets, notities of zelfs in de hoofden van je werknemers). Toch zijn die data essentieel voor de bedrijfsprocessen. Als ze niet overeenkomen met de data over dezelfde klanten in bijvoorbeeld CRM- of backofficesystemen, krijg je te maken met problemen in de klantcommunicatie.

Elke organisatie heeft gemiddeld 25% onbetrouwbare klantgegevens

Fouten ontstaan bijvoorbeeld bij het invoeren of updaten van data. Achternaam, straatnaam, postcode, huisnummer … Als je die gegevens handmatig invoert, zijn vergissingen onvermijdelijk. Efficiënt klantenbeheer komt daardoor in het gedrang. Dat betekent een extra uitdaging: zijn de klantgegevens wel volledig up-to-date? Als deze data gebruikt worden voor mailings of voor de leveringen van producten en diensten, boet je in aan efficiëntie, heb je extra werk en verlies je kostbare tijd.

Opmerkelijk: volgens een whitepaper van Human Inference beschikt slechts 6 procent van de marketeers wereldwijd over een centraal klantenbestand, hoewel 90% aangeeft dat dit bovenaan hun prioriteitenlijst staat.

Klantenbeheer en het opzoeken van klantendata

Onvolledige klantendata kosten tijd en geld en leiden tot teleurstellende resultaten. De whitepaper van Human Inference toont aan dat medewerkers gemiddeld 32% van hun tijd bezig zijn met het zoeken naar ontbrekende gegevens (en die vervolgens invoeren in het CRM-systeem). Klantenbeheer wordt zo inefficiënt en de gemiddelde tijd per klant (om bijvoorbeeld een dossier af te handelen) is niet te verantwoorden als je die vergelijkt met de gemiddelde omzet per klant.

Voor het beheer van al je klantgegevens gebruik je het best een krachtige tool die flexibel is en inspeelt op de behoeften van je bedrijf.

Add new comment