digitale disruptie

Digitale disruptie: maak van deze bedreiging een groeikans

05/10/2017

Disruptieve innovatie’ klinkt misschien als een buzzword, maar voor veel bedrijven is het een noodzakelijk proces om de concurrentie het hoofd te bieden. Vooral digitale technologie biedt kansen om op een productieve manier aan disruptie te doen en van deze bedreiging toch een unieke groeikans te maken.

Wat is digitale disruptie?

Digital disruption of digitale disruptie slaat op de radicale transformatie van economische processen onder invloed van opkomende digitale technologieën. Elke technologische innovatie heeft impact op de manieren waarop bedrijven zakendoen en consumenten zich gedragen. Daarbij kan er sprake zijn van disruptie als de wijziging een bestaand businessmodel volledig omgooit – en het vervolgens nieuwe innovaties op gang brengt. Of het nu gaat om de Industriële Revolutie in de 19de eeuw of de digitale disruptie die bedrijven tegenwoordig opschudt, het proces gaat vaak in golven. Disruptie kan jouw bedrijf of de hele sector treffen, maar je kunt het ook zelf mee in gang zetten. Op die manier blijf je de concurrentie voor.

‘Disruption is a mindset’

Het is zaak om disruptie niet alleen als bedreiging te zien. Ja, disruptie kan je business overvallen en je winstmarges aantasten. Toch kun je er ook bewust en proactief naar op zoek gaan om je businessmodel slim te vernieuwen. De kunst is om kansen te herkennen in nieuwe technologieën en die te gebruiken voor een beter zakenmodel dat slimmer inhaakt op de gewijzigde realiteit.

Neem nu Netflix. De Amerikaanse dienst voor ‘video on demand’ begon in 1998. Wie destijds een Netflix-abonnement had, bestelde de gewenste dvd’s via internet en kreeg ze vervolgens per post toegestuurd. Anno 2017 klinkt dat behoorlijk primitief, maar het werkte wel degelijk. Na enkele moeilijke jaren boekte Netflix in 2003 zijn eerste winsten. Toch koos het Californische bedrijf er in 2007 – op het toppunt van hun succes – voor om de gedurfde overstap te maken naar online streaming. De rest is geschiedenis, want nu is Netflix uiteraard synoniem met films en series streamen. Een fantastisch voorbeeld van hoe een bedrijf de digitale disruptie zelf aanwakkert, het eigen businessmodel overbodig maakt en de concurrentie op die manier járen voor is.

Digitale disruptie aanmoedigen in jouw bedrijf

Digitale disruptie start niet in de ‘boardroom’, maar moet op alle bedrijfsniveaus gedragen worden door alle medewerkers. Wij geven alvast drie tips om van je digitale disruptie-strategie een groot succes te maken:

Creëer ruimte om te innoveren

Bedrijven die disruptief willen innoveren, moeten hun medewerkers de ruimte geven om innovaties voor te stellen en uit te proberen. Dat betekent dat je experimenten actief moet aanmoedigen. Ook moet je je medewerkers de nodige tools geven om een deel van hun tijd te investeren in innovatieprojecten. Durf daarom – voorzichtig – te sleutelen aan de hiërarchie, de samenwerkingsvormen en de bestaande communicatiekanalen, want in een gesloten ‘corporate’ omgeving maakt radicale vernieuwing geen schijn van kans.

Iedereen disruptief

Disruptieve technologie overstijgt de dynamische wereld van startups. Ook het MKB en grote bedrijven kunnen disruptief ondernemen. Dat vraagt wel om een mentaliteitswijziging bij al je medewerkers. Hoe je die moet inzetten, is een verhaal op zich, maar begin alvast door duidelijk over disruptieve innovatie te praten met je medewerkers. Als iedereen het concept begrijpt, komen de ideeën langzaam opborrelen.

Elke sector is anders

Jij kent jouw sector het beste. Ga op zoek naar strategieën die passen bij jouw branche om digitaal te innoveren en om concurrenten een stapje voor te zijn. Kopieer dus niet zomaar de marktleider, maar denk creatief na over wat beter kan – en welke technologie de klus kan klaren. Digitale disruptie biedt geen garantie op succes. Maar: ook een gefaald experiment kan extreem leerzaam zijn.

Add new comment