digitale transformatie

Hoe digitaliseren de klanttevredenheid verbetert

02/17/2017

Digitale transformatie is een van de ‘business buzzwords’ van het moment. Maar… je digitaliseert je bedrijf uiteraard niet omdat het hip is. Wel omdat het je onderneming helpt groeien. Dankzij digitale transformatie en technologieën verbetert de ervaring van je klanten: een van de belangrijkste redenen om zeker de digitale weg in te slaan.

Klantervaring komt centraal

Voor veel organisaties en bedrijven is digitale transformatie een economische noodzaak. Technologische innovatie kan helpen om processen te stroomlijnen en kosten te besparen, zodat de winstmarge niet in het gedrang komt. Daarnaast is transformeren ook nodig omdat de markt snel verandert – en de manieren waarop consumenten op zoek gaan naar producten en diensten. De discussie gaat al snel over de klantenervaring: hoe kunnen we onze klanten beter servicen?

Lees ook: Een paperless office, utopie of realiteit?

Digitaliseren: personaliseren dankzij data

Dé paradox van de digitale transformatie is misschien dat bedrijven steeds meer objectieve klantinformatie verzamelen en het persoonlijke contact minder belangrijk wordt, terwijl er tegelijk wordt gewerkt aan een meer persoonlijke dienstverlening.

Een concreet voorbeeld? Tien jaar geleden ontving je als consument nog nieuwsbrieven en e-mails van bedrijven die niet alleen onpersoonlijk waren, maar vaak ook helemaal niet aansloten bij jouw noden of wensen. Nu ontvang je gepersonaliseerde mailings, waarin je artikels krijgt voorgeschoteld die precies bij jouw profiel passen. Een persoonlijke aanbieding op basis van jouw koopgedrag? Dat kan perfect.

Digitale oplossingen die de klanttevredenheid vergroten:

  • Handige apps waarmee klanten hun gegevens snel kunnen opvragen en aanpassen, zoals bankapps.
  • Troubleshooting en klantcontact via Instant Messaging (IM), zoals Snapchat, WhatsApp of Facebook Messenger.
  • Herinneringen via sms.
  • Digitale facturen via e-mail.

De digitale transformatie van je bedrijf mag je niet links laten liggen. Met OMS-500 van Neopost stroomlijn je alle klantcommunicatie makkelijk via meerdere kanalen, en dat in jouw herkenbare huisstijl. GMC Inspire is een ander platform om gepersonaliseerde berichten te versturen via diverse kanalen, en zo een langdurige vertrouwensrelatie op te bouwen.

Add new comment