facturen maken

Eenvoudig facturen maken: het stappenplan

12/02/2016

Je cashflow is heilig. Het is belangrijk om in het oog te houden wat je ontvangt en wat je uitgeeft. En daarom om je facturen altijd op tijd te versturen. Zo krijg je betalingen sneller binnen én loop je minder risico op wanbetalingen. Mag het allemaal nog wat sneller gaan? Lees dan onze tips om factureren te vereenvoudigen!

Facturen opstellen

Alles begint bij een goed sjabloon: een standaardfactuur met een vaste opmaak. Belangrijke tips bij het opstellen van je sjabloon:

  • Het moet duidelijk zijn voor de lezer wie de afzender is. Plaats je logo, naam, adres en rekeningnummer prominent op de factuur.
  • Daarnaast zijn het factuurbedrag en de betalingsdatum uiteraard de belangrijkste gegevens. Zet die dus ook centraal en goed zichtbaar. Zorg ervoor dat het bedrag niet verdrinkt in een zee van cijfertjes, zodat altijd duidelijk is welk bedrag precies overgeschreven moet worden.
  • Wees duidelijk en zet de algemene of betalingsvoorwaarden onderaan elke factuur. Zo voorkom je betwisting en openstaande facturen.

Handig gebruikmaken van facturatiesoftware

Wacht niet met factureren, maar pak het meteen aan. Want hoe sneller de factuur de deur uit is, hoe sneller je klant ze kan betalen, hoe korter je cash conversion cycle en hoe sneller je opnieuw kunt investeren. Win-win dus.

Wie grote volumes facturen heeft en slim is, maakt gebruik van facturatiesoftware. Ook verstuur je je facturen het best digitaal. Digitaal is de beste oplossing, want het is sneller, makkelijker en goedkoper. NeoSend is een ideaal softwarepakket om je facturatie te digitaliseren. Daarmee hoef je niet alles digitaal te doen. Want met NeoSend kun je je brieven, mailings en facturen even makkelijk digitaal en per post verzenden. Ontdek zelf hoe dat precies in z’n werk gaat.

En vervolgens: openstaande facturen opvolgen

Duidelijke facturen? Check. Snelle verzending? Check. Dan wacht je nog twee niet onbelangrijke taken:

  1. Volg de openstaande facturen nauwgezet op. Niet iedereen betaalt even stipt. Wanneer een van je klanten niet of te laat betaalt, is het belangrijk dat je er snel bij bent. Zo geef je een duidelijk signaal: we’re on top of it.
  2. Houd je boekhouding bij. Op papier of, nog beter, digitaal. Dankzij digitaal documentbeheer kan je efficiënt jouw archief organiseren, snel documenten raadplegen én ruimte besparen.

Add new comment