innoveren interne startup

Innoveren als een start-up? Richt een ‘interne start-up’ op, zegt de expert

02/01/2018

Start-ups rijzen als paddenstoelen uit de grond. Hoe kun je op efficiënte wijze ook innoveren? Met een interne start-up zorg je voor slimme innovaties.

Het is een uitdaging waarmee veel bedrijven geconfronteerd worden: terwijl nieuwe spelers razendsnel innoveren, lopen ze zelf steeds meer achter de feiten aan. De meeste start-ups zijn nauwelijks bij te benen, maar volgens ex-politicus, commentator en schrijver Willem Vermeend is er een oplossing om de jonge concurrentie op efficiënte wijze het hoofd te bieden: een interne start-up lanceren. Die dochteronderneming laat je vervolgens concurreren met het eigen moederbedrijf.

Stabiliteit of snelle innovatie?

Als je organisatie al een tijdje meedraait, dan hebben jullie ongetwijfeld een lange trackrecord. Je bedrijf is bijvoorbeeld afhankelijk van veel processen die met de jaren zijn gekomen en die je moeilijk van de ene op de andere dag kunt omgooien. En als je dat zou kunnen, is dat toch geen goed idee. Abrupt innoveren is risicovol – wat vinden je medewerkers bijvoorbeeld van snelle veranderingen? – en gebalanceerde workflows uittekenen kost tijd. Dat is een probleem waar start-ups natuurlijk geen last van hebben. En zo hebben ze, voor je het weet, weer een enorme voorsprong op jouw bedrijf.

Een interne start-up als innovatiemodel

Maar zo’n vaart hoeft het niet te lopen, aldus Willem Vermeend. Hij raadt bedrijven aan om een team van jonge innovatoren en ervaren rotten, eventueel uit verschillende sectoren, samen te brengen in een intern project. Een interne start-up dus, met een eigen businessmodel dat de concurrentie aangaat met het jouwe. Dat klinkt misschien gek, maar het is de ultieme manier om jezelf opnieuw uit te vinden. En zo vaar je mee op de nieuwe economie, zonder je oude manier van werken (die op bepaalde vlakken misschien nog perfect past) volledig overboord te gooien.

Kortom, een interne start-up biedt je een uniek perspectief op je huidige bedrijfsprocessen. Je ziet jezelf door de ogen van de concurrentie en ontdekt vóór het te laat is of (en hoe) je oude model achter loopt. En je kunt op weloverwogen wijze nieuwe uitdagingen aangaan zonder bestaande processen ‘on hold’ te moeten zetten.

Vernieuwing op alle niveaus

Toch is het belangrijk om niet alle innovaties aan je interne start-up over te laten. Vernieuwen doe je namelijk het liefst niet alleen op productvlak of op het gebied van dienstverlening; bij een moderniseringsslag hoort bijvoorbeeld ook het digitaliseren van bedrijfsprocessen – en daar komen dus ook alle medewerkers bij kijken. Bepaal samen met je interne communicatieteam een strategie die ervoor zorgt dat al je medewerkers op dezelfde lijn zitten, weten wat komen gaat en welke rol ze (kunnen) spelen bij de innovatie van je bedrijf. Zo kun je je service en producten in de toekomst veel makkelijker en proactief vernieuwen.

Digitaliseren: de sleutel tot innovatie

Welke processen komen in aanmerking voor digitalisering? Die vraag kunnen je medewerkers het best beantwoorden, al is cloud-software in elk geval inmiddels onmisbaar voor een vlotte interne samenwerking. Ook digitaal archiveren verhoogt de productiviteit aanzienlijk, zeker in combinatie met digitaal factureren en het digitaliseren van inkomende post. Wist je dat je tegenwoordig zelfs je uitgaande post digitaal kunt uitbesteden? Zo houden je medewerkers meer tijd over om zich echt te concentreren op hun kerntaken. Jij behoudt op jouw beurt te allen tijde het overzicht op alle processen – en je hebt dus ook duidelijk zicht op de uitdagingen die de toekomst gaat brengen.

Add new comment