klantinformatie

Hoe klantgegevens slim beheren?

10/25/2016

Klantinformatie zit vaak verspreid over verschillende afdelingen en personen in je organisatie. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende softwaretoepassingen … Wil je al die informatie doeltreffend in kaart brengen, bundelen en efficiënt gebruiken voor facturatie, nieuwsbrieven en klantenwerving? Stap dan over op één centraal databestand.

Van CRM en facturatiesysteem …

In de meeste ondernemingen wordt het merendeel van klantendata en relatiebestanden zorgvuldig opgeslagen in een Customer Relationship Management (CRM)-systeem of -programma. Een CRM-systeem is software waarin alle gegevens over klanten staat opgeslagen. Zoals de adresgegevens of wanneer voor het laatst contact is opgenomen. Daarnaast bestaat er vaak nog een aparte toepassing voor de boekhouding en facturatie. Daardoor raakt relevante klantinformatie verspreid over meerdere systemen en databases, wat veel de consistentie niet ten goede komt.

… naar een alles-in-een-oplossing: Master Data Management

Om de kwaliteit en het gebruiksgemak van klantgegevens te waarborgen, is Master Data Management bedacht. Met een MDM-tool kan je alle belangrijke klantinformatie opzoeken via één interface. Terwijl de data in de oorspronkelijke toepassingen blijft staan, kun je via MDM alle data uit de verschillende toepassingen op één plek bekijken. Gegevens die nooit bij elkaar stonden, zijn nu handig gebundeld op één interface. En dat voor alle medewerkers in je organisatie.

Voordelen van MDM

Het Master Data Management-systeem van Neopost biedt talloze mogelijkheden om je bedrijf te stroomlijnen:

  • First Time Right-invoering van nieuwe klantgegevens (voorkomt de gebruikelijke foutmarge van 10 tot 15% bij de invoer van nieuwe klantgegevens).
  • Automatische controles van je klantgegevens (4 tot 7% van de bevolking verhuist binnen 12 maanden naar een ander adres).
  • Garantie dat alle samen getoonde gegevens daadwerkelijk over één en dezelfde klant gaan.
  • Makkelijk analyseren en rapporteren (gemiddeld 25% van bedrijfsdata is verouderd of vervuild).
  • Betere mogelijkheden voor het salesteam om aan upselling en crossselling te doen.

Het belangrijkste? Terwijl je met een MDM-toepassing alle klantgegevens centraal kunt raadplegen, blijven je CRM, verzamelde data en andere toepassingen intact. Daardoor kun je zorgeloos investeren in MDM en profiteren van toegenomen efficiëntie.

Meer weten? Neem contact op met onze experts voor advies op maat.

Add new comment