omnichannelcommunicatie vs multichannelcommunicatie

Omnichannel- en multichannelcommunicatie: wat is het verschil?

12/07/2018

Multichannelcommunicatie alleen volstaat niet om duurzame klantenrelaties op te bouwen en te onderhouden. Ken jij het verschil met omnichannelcommunicatie al?

Consumenten beperken zich tegenwoordig zelden tot één kanaal voor hun aankopen en hun communicatie. Bedrijven die in het digitale tijdperk hun marktaandeel willen behouden en vergroten, kunnen dan ook niet anders dan inzetten op meerdere kanalen. Ken jij het verschil tussen multichannelcommunicatie en omnichannel al? Ontdek hier waarom de ene strategie niet zonder de andere kan.

 

Wat is multichannelcommunicatie?

Consumenten zijn vrijwel elke dag actief op talloze kanalen, zowel om zich te informeren over producten als om bestellingen te plaatsen en aankopen te doen. Daarom zetten de meeste bedrijven nu volop in op multichannelcommunicatie door al hun informatie en producten via meerdere kanalen aan te bieden. Een slimme zet, maar toch is die strategie niet zonder gebreken. Zo garandeert een multichannelaanpak niet dat consumenten de juiste boodschap op het juiste moment krijgen, laat staan via het kanaal dat hun voorkeur geniet. Bovendien blijft het risico reëel dat de klant tegenstrijdige of dubbele berichten ontvangt. Daarom stappen steeds meer bedrijven over op een omnichannelstrategie, waarin consistente communicatie centraal staat.

Samenhangende communicatie is de boodschap

Multichannelcommunicatie is een must, maar mist haar doel als ze niet samenhangend is. Waarom zou je een klant bijvoorbeeld over de aanbieding van de maand informeren als je hem net een betalingsherinnering hebt gestuurd? Dat is niet alleen weinig zinvol voor je bedrijf, maar mogelijk ook best frustrerend voor de klant in kwestie. Zeker als je die betalingsherinnering met de post hebt verstuurd, terwijl de klant op reis is en dus verwacht dat die herinnering in zijn mailbox belandt, die hij precies daarom dagelijks checkt.

 

Omnichannel voor een vlekkeloze klantervaring

Kortom, om hun klanten tegenwoordig een vlekkeloze klantervaring te bieden, moeten bedrijven informeren via meerdere kanalen (multichannelcommunicatie) én al die verschillende kanalen naadloos integreren en op elkaar afstemmen, op zo’n manier dat die aansluit op de geschiedenis en het profiel van de klant (omnichannelcommunicatie). Zo kunnen klanten op elk moment overschakelen naar het kanaal dat het best bij hun behoeften past, zonder daarbij informatie mis te lopen.

 

De voordelen van omnichannelcommunicatie

Nog niet helemaal overtuigd? De voordelen van omnichannelcommunicatie spreken voor zich! Door te communiceren via hun favoriete kanaal, maak je van prospecten veel sneller nieuwe klanten. Nieuwe klanten die zich bovendien gemakkelijker aan jou binden, omdat ze van jou alleen berichten ontvangen die relevant voor hen zijn én omdat je al je mogelijkheden tot cross-selling en upselling optimaal benut.

 

Bovendien betalen klanten sneller als je ze meerdere betalingsopties biedt, wat je cashflow uiteraard alleen maar ten goede komt. Ten slotte maakt uitgekiende omnichannelcommunicatie je merk geloofwaardiger, omdat je altijd op een inhoudelijk logische manier en in dezelfde stijl communiceert.

 

Hoe dat allemaal kan? Met OMS!

Outputmanagementsoftware (OMS) is de sleutel tot succesvolle omnichannelcommunicatie. Met OMS voeg je diverse data uit verschillende bronnen moeiteloos samen tot een single customer view. Zo krijg je per klant een handig overzicht van zijn kanaalvoorkeuren en alle contactmomenten die hij in het verleden met je bedrijf heeft gehad. En daar eindigt het niet als je voor OMS-500 kiest! Met deze OMS genereer je niet alleen in een handomdraai single customer views, maar kun je je communicatie ook moeiteloos personaliseren (denk bijvoorbeeld aan een unieke kortingscode voor elke klant) en berichten automatisch verzenden op het moment waarop de kans op conversie het grootst is.

Add new comment