parcel locker

Waarom parcel lockers in je bedrijf nog niet zo’n gek idee zijn

01/05/2018

Parcel lockers of pakketautomaten lijken wel als paddenstoelen uit de grond te schieten. Je komt ze tegen bij postpunten, op stations, in universiteiten, bibliotheken, … en steeds vaker ook in bedrijven. Terecht, want de beveiligde kluisjes bieden zowel werknemers als bedrijven veel voordelen. Ook jouw organisatie heeft baat bij parcel lockers. Lees verder en ontdek snel waarom.

Pakketsoverlast

Zo’n tien jaar geleden was een pakketje op het werk laten bezorgen eerder een uitzondering. Tot het tijdperk van de e-commerce zijn intrede deed. Waarom zouden je medewerkers nog wachten tot het weekend om nieuwe spullen te kopen of vroeger te stoppen om nog voor sluitingstijd bij de winkel te komen? Ze kunnen gewoon ’s avonds alles vanuit de luie stoel kopen en hun bestelling wordt – vaak al de dag daarna –  gewoon bezorgd op het werk.

Zo komt er elke dag wel een pakketje voor een van de collega’s. De medewerkers van de receptie maken graag tijd om het in ontvangst te nemen en bij hun bureau te brengen, maar eigenlijk behoort dit niet tot hun takenpakket. Bovendien kost dit in bedrijven met veel werknemers algauw enkele uren per week.

Voor iedereen een parcel locker

Om de ‘pakketoverlast’ het hoofd te bieden, verbieden sommige bedrijven hun werknemers om pakketen voor privédoeleinden op het werk te laten bezorgen. Maar je kunt je medewerkers natuurlijk eigenlijk geen ongelijk geven. Bovendien is het ook vanuit jouw perspectief wel zo handig dat ze niet naar huis hoeven te haasten of vakantieuren moeten opnemen, speciaal om naar de winkel te kunnen of thuis een pakketje op te wachten. En wat doe je met medewerkers die regelmatig iets online moéten bestellen als onderdeel van hun takenpakket? Hoe maak je het onderscheid? Een moeilijke kwestie. Maar niet als je bedrijf parcel lockers aanbiedt.

Hoe werkt een parcel locker binnen je bedrijf?

Een parcel locker binnen je bedrijf werkt net zoals de pakketautomaten die je onderweg weleens tegenkomt. Je medewerker bestelt iets online en in plaats van het thuis te laten bezorgen, wordt het pakketje door de postbode naar de pakketsautomaat gebracht. De parcel lockers bevinden zich  idealiter op een centrale locatie binnen het bedrijf, die voor iedereen toegankelijk is. Wel moet een medewerker zich eerst identificeren om toegang te krijgen tot de parcel locker. Dat doet hij of zij met de unieke ophaalcode die per mail of sms verzonden wordt zodra het pakketje in de parcel locker wordt afgeleverd.

Ook voor nachtbrakers en vroege vogels

En wat met Jan die zijn pakket pas tijdens zijn zondagshift kan oppikken? Of Lies die pas laat naar huis gaat en door de grote drukte ’s middags geen tijd had om even bij de parcel lockers langs te gaan, maar haar pakketje ’s avonds toch écht wel nodig heeft? Geen probleem. De parcel lockers van Neopost zijn 24/7 beschikbaar.

De voordelen van een pakketautomaat

Ben jij al helemaal overtuigd van de voordelen van parcel lockers, maar moet je je leidinggevende nog mee krijgen? We zetten de grootste pluspunten nog even op een rij:

 

  • 24/7 toegang tot pakketjes.
  • Pakketten blijven een periode beschikbaar.
  • 100% veilig dankzij de unieke verificatiecode.
  • Automatische notificatie.
  • Je bedrijf toont zich als goed werkgever en dat het begaan is met innovatie.
  • Je medewerkers kunnen zich weer focussen op hun takenpakket.

25.000 studenten

Niet alleen bedrijven, maar ook openbare instellingen halen elke dag voordeel uit beveiligde postkluisjes. De University of Pittsburgh bijvoorbeeld wil haar parcel lockers niet missen. Maar liefst 25.000 studenten maken er met plezier gebruik van Packcity, de parcel lockers van Neopost.

Add new comment