printcampagnes afstemmen op digitale communicatie

Zijn je printcampagnes wel goed afgestemd op je digitale communicatie?

12/05/2018

Lees hier meer over de rol die printcampagnes spelen in succesvolle reclamevoering. Tip: kruisbestuiving met digitale communicatie is essentieel!

Print is verre van dood. Integendeel, voor veel content marketeers is succes onlosmakelijk verbonden met printcampagnes, zolang de printcampagne goed is afgestemd op alle digitale communicatie die een bedrijf de wereld instuurt. Lees hier meer over de rol die gepersonaliseerd drukwerk vandaag speelt in succesvolle reclamevoering en waarom kruisbestuiving zo belangrijk is.

 

Lang leve printcampagnes!

Niet zeker of print tegenwoordig écht wel zo springlevend is als we in de inleiding schreven? Laat je overtuigen door deze statistieken, gebaseerd op een onderzoek van Nielsen:

  • 56 procent van de Amerikaanse consumenten baseert hun aankopen op informatie die ze via de post krijgen.
  • 52 procent van diezelfde consumentengroep laat zich voor hun aankopen leiden door advertenties in kranten.
  • 37 procent is oprecht geïnteresseerd in brochures die ze gratis krijgen in de winkel.

Ook voor B2B

En het zijn niet alleen consumenten die informatie nog altijd graag op papier zien staan. Onderzoek door ABM toont aan dat 96 procent van zakelijke eindgebruikers in de VS hun aankoopgerelateerde informatie zowel uit websites als uit print halen. Uit het onderzoek blijkt ook dat maar liefst 45 procent doelbewust regelmatig gedrukte magazines leest op zoek naar informatie over bepaalde producten en services.

Een kwestie van kruisbestuiving

Printcampagnes en digitale marketing zijn op hun sterkst als ze goed op elkaar zijn afgestemd en dus dezelfde boodschap verkondigen. Op zo’n manier succes oogsten, is een kwestie van crossmarketing of kruisbestuiving: consumenten op subtiele wijze via je printboodschappen naar je digitale campagnes doorsturen en vice versa. Zo blijft je merk beter hangen bij je (potentiële) klanten én geef je jezelf de mogelijkheid om te analyseren hoe lezers met je printcampagne omgaan.   

QR-codes en gepersonaliseerde URL’s

Veel contentmarketeers gebruiken hun printmateriaal alleen om awareness te creëren rond producten, maar voegen geen CTA (call-to-action) toe. Een gemiste kans! Met CTA’s in je drukwerk laat je je online verkeer flink toenemen. Beloof bijvoorbeeld op papier een exclusief aanbod of mooie kortingen als lezers naar je website of social mediakanalen gaan.

 

Sterker nog, QR-codes en gepersonaliseerde URL’s leveren je interessante informatie op over je printcampagnes. Informatie die je anders nooit (tenzij door uitgebreide enquêtes) kunt achterhalen, zoals: waar en wanneer lezen mensen je artikels en advertenties? Gaan ze daarna ook daadwerkelijk over tot conversie? Bezoeken ze nog andere pagina’s van je website? Kopen ze niet direct een product of dienst, maar komen ze later wel terug?

 

Een gecoördineerde communicatiestrategie

Om je geloofwaardigheid als merk niet in het geding te brengen, is slimme outputmanagementsoftware een musthave. OMS-500 voegt data uit verschillende bronnen samen tot een single customer view voor elke klant, waarin alle persoonlijke voorkeuren, contactmomenten en andere belangrijke data zijn gebundeld. Zo verstuur je nooit boodschappen met een tegenstrijdige inhoud en stijgt je response rate algauw met 35 procent. Je hebt geen voorkennis nodig, want OMS-500 is extreem gebruiksvriendelijk. In een aantal eenvoudige stappen, of met behulp van vooraf ingestelde workflows, worden je documenten verwerkt. OMS-500 kan zeer snel grote volumes verwerken.

 

Add new comment