single customer view

5 redenen waarom je niet meer zonder single customer view kunt

10/23/2018

Om van een multichannel customer service een succes te maken, is toegang tot een single customer view onontbeerlijk. In dit artikel zetten we vijf stevige argumenten op een rij.

Tegenwoordig zetten de meeste bedrijven in op een multichannel customer service. Dat betekent dat ze hun klanten een brede waaier aan communicatiekanalen aanbieden om contact met hen op te nemen. Klassieke voorbeelden van zulke kanalen zijn e-mail, Twitter, Facebook en online formulieren, maar ook live chat en bots komen steeds vaker voor. Om van zo’n multichannel aanpak een succes te maken, is toegang tot een single customer view onontbeerlijk. In dit artikel zetten we vijf stevige argumenten op een rij.

Wat is single customer view?

Single customer view betekent dat je als bedrijf alle gegevens die je over je klanten hebt, samenbrengt in een samenhangend overzicht. Vaak wordt de data per klant gegroepeerd op één plaats, bijvoorbeeld een webpagina. Op die manier heeft je klantenservice altijd een volledig beeld van alle contacten die de klant al met het bedrijf heeft gehad. En dat biedt natuurlijk talloze voordelen.

1.Je zorgt voor naadloze communicatie

Het maakt niet uit via welk kanaal de klant contact met je opneemt, als klantenservice moet je hem altijd een persoonlijk en eenduidig antwoord kunnen geven. Dat betekent onder meer dat je via elk kanaal even snel moet reageren en dat je altijd dezelfde tone of voice gebruikt.

2.Je vergroot de kans op upselling en cross-selling

Tegenwoordig is het niet meer voldoende om te weten wie je klanten zijn. Je moet hun gedrag begrijpen om op de juiste manier met hen te kunnen omgaan en om leads te genereren. Zonder single customer view moet je je baseren op onduidelijke en soms dubbele gegevens. Dat maakt het onmogelijk om inzicht te krijgen in wat je klant écht wil – nu maar ook later.  

3.Je kunt gerichter campagnes voeren

Niemand krijgt graag spam. Als een klant dezelfde informatie via al jouw kanalen ontvangt, wekt dat alleen maar ergernis op. Het is beter om alleen via het kanaal van zijn voorkeur contact met hem op te nemen.

Maar ook het omgekeerde is waar: dankzij een single customer view bereik je prospects die anders misschien door de mazen van het net zouden glippen.

4.Je klantengegevens kloppen beter

Als bedrijf is het essentieel om te weten hoeveel klanten je precies hebt. Als je je moet baseren op data die uit verschillende bronnen komen, is de kans op fouten (dubbele tellingen, enzovoorts) bijzonder groot. Met een single customer view heb je dat probleem niet: je data zijn altijd correct.

5.Je kunt flink besparen

Eén toepassing om al je gegevens te beheren is een stuk goedkoper en veel eenvoudiger dan meerdere applicaties gebruiken. Je bespaart niet alleen op software en hardware; je hebt ook minder trainingen voor je personeel nodig en minder behoefte aan technische ondersteuning. Alles samen kan dat budgettair een groot verschil betekenen.

Wil je ook op een slimme manier al jouw klantengegevens beheren? Maak kennis met Master Data Management, onze tool waarmee je snel het volledige profiel van klanten bekijkt.

Add new comment