betalingstermijn verkorten

De betalingstermijn zo kort mogelijk houden? Uitbesteden van factuurverzending loont

10/11/2018

Sommige klanten betalen hun facturen systematisch te laat. Gelukkig kun je ook zonder deurwaarder de betalingstermijn van je klanten verkorten.

Sommige klanten betalen hun facturen systematisch te laat. Of ze betalen op tijd, maar net voor het einde van de betalingstermijn. Ze storten het geld zo laat mogelijk op je rekening, wat natuurlijk hun goed recht is. En dan zijn er ook nog de klanten die je gewoonweg vergeten te betalen, omdat ze je factuur uit het oog zijn verloren. Maar ondertussen moet jij wel je medewerkers, leveranciers, de Belastingdienst, … betalen. Gelukkig zijn er manieren om de betalingstermijn van je klanten zo kort mogelijk te houden.

Het probleem ligt niet altijd bij de klant

De betaling moet dan wel van je klant komen, maar soms ligt het probleem bij jou. Alles begint met een goede onderhandeling. Overweeg om met vooraf betalen te werken en laat je klant weten dat een late betaling tot extra kosten leidt, die je aan hem zult doorrekenen. Weet ook dat je helemaal niet verplicht bent om je klant een betalingstermijn van 30 dagen te geven. De wet legt die termijn alleen op als jullie geen specifieke betalingstermijn zijn overeengekomen.

 

Zo snel mogelijk je facturen verzenden

Wees kritisch. Factureer je echt zo snel mogelijk? Je financiële medewerkers mogen het dan wel fijn werken vinden om op het einde van de maand alles in één keer te factureren, het komt je liquiditeit niet ten goede. Zeker niet als je je betalingsherinneringen op dezelfde wijze laat opstapelen. De beste manier om zo snel mogelijk te factureren? Het proces uitbesteden. Met NeoSend kun je je facturen versturen zodra je ze hebt aangemaakt. 

 

Je facturen automatisch verzenden via elk kanaal

In plaats van zelf je facturen af te drukken, te frankeren en te verzenden, laat NeoSend alles bij het postsorteercentrum gebeuren. De virtuele NeoSend printerdriver bereidt je facturen voor in de cloud en stuurt ze door naar het Neopost-distributiecentrum. Daar worden ze geprint, gefrankeerd en naar het postsorteercentrum gebracht, dat ze ten slotte echt verstuurt. En het kan zelfs nóg eenvoudiger, want via NeoSend kun je je facturen ook volledig automatisch per e-mail, sms of fax verzenden.

 

Mooi meegenomen: facturen die je ‘print’ met NeoSend worden ook automatisch opgeslagen in een digitaal archief dat je makkelijk kunt beheren dankzij een gebruiksvriendelijke interface.

 

Je betalingsherinneringen aangetekend versturen via NeoSend

Je leest het goed: ook je betalingsherinneringen kun je uitbesteden. Zelfs als je ze aangetekend wil verzenden. Over de rechtsgeldigheid hoef je je geen zorgen te maken. Elk afgedrukt document dat door Neotouch wordt verwerkt krijgt een unieke identificatiecode zodat u voor elke omslag een ontvangstbewijs kunt krijgen.

 

Je facturen toch liever zelf afdrukken?

Uiteraard hebben je medewerkers wel wat andere dingen te doen dan facturen netjes vouwen en ze een voor een in enveloppen steken. Maar als je je facturen toch liever zelf afdrukt, moet het nu eenmaal gebeuren. Toch is het niet gezegd dat je je medewerkers met die tijdrovende taak moet belasten. Bespaar kosten en ga efficiënter te werk met een couverteermachine! Zelfs de vlugste vingers kunnen niet op tegen de snelheid van de couverteermachines van Neopost, die de klus tot wel tien keer sneller klaren.

Add new comment