direct mailing post

3 redenen om tóch voor direct mailing per post te kiezen

01/19/2018

Misschien denk je bij een direct mailing meteen aan digitale nieuwsbrieven. Toch werkt een direct mailing per post soms beter en meer doeltreffend.

Direct mailing? Misschien denk je dan meteen aan alle mogelijkheden die digitale nieuwsbrieven bieden. En terecht, want een direct mailing per e-mail biedt veel voordelen, zoals lagere kosten. Toch werkt een direct mailing per post soms beter. Ouderwets, zeg je? Hoeft niet. Ontdek waarom een klassieke direct mailing vaak beter werkt dan een digitale mailing.

1. Een alternatief voor ‘inbox overload’

De personal computer, het internet en de smartphone: deze drie uitvindingen hebben onze privélevens en het bedrijfsleven de afgelopen decennia grondig veranderd. We communiceren nu helemaal anders met elkaar. Bij bijna alle bedrijven gaat de meeste klantencommunicatie nu via de digitale weg: via de bedrijfswebsite, via de sociale media, maar toch vooral via e-mail. Resultaat: we krijgen allemaal te veel e-mails. Véél te veel.

We merken dan ook dat e-mail als communicatiemiddel minder en minder doeltreffend wordt. Als je gemiddeld één e-mail per dag ontvangt, bekijk je die doorgaans nog aandachtig. Maar wat als de teller oploopt – vijf, tien, vijftig e-mails per dag? Dan word je natuurlijk kieskeurig. Door deze ‘inbox overload’ neemt de kans af dat consumenten je mailing nog daadwerkelijk openen, laat staan lezen en doorklikken naar je website.

Als bedrijf kun je op verschillende manieren hierop reageren. Sommigen kiezen ervoor om minder te mailen en alleen nog het belangrijkste nieuws via mail te delen. Anderen personaliseren hun nieuwsbrieven, zodat de content écht relevant is voor iedere individuele ontvanger. Goede strategieën, al is er natuurlijk nóg een doeltreffend alternatief: een direct mailing per post.

Zo blijkt uit een onderzoek van United States Postal Service dat 98 procent van de Amerikanen elke dag zijn brievenbus checkt en dat 77 procent hun briefpost in detail bekijkt: een veel beter cijfer dan het equivalent voor e-mail. Je ontvangers gooien minder snel jouw nieuwsbrief in de prullenbak als die niet in de virtuele inbox wordt bezorgd.

2. Persoonlijke toets bij direct mail via post

Zorgen dat je direct mailing geopend wordt is één, je lezer echt persoonlijk aanspreken is twee. Ook op dat vlak scoort direct mailing per post beter dan digitaal. Dat komt doordat we aan de computer vooral multitasken. We bekijken onze inbox vaak snel-snel, en vaak staan tegelijk tientallen andere apps en tabbladen open. Als adverteerder krijg je dus bijzonder weinig kans op een persoonlijk contact met je lezer. Met de post lukt dat natuurlijk ook niet altijd, maar toch beduidend makkelijker. Om te beginnen is het drukwerk gepersonaliseerd: naam en adres staan erop, maar je kunt brochures met de juiste soft- en hardware ook persoonlijk samenstellen zodat de inhoud perfect past bij de interesses van de ontvanger. Je mailing gaat bovendien letterlijk door de handen van je ontvanger, die hem aan tafel of bij de koffie – op een moment van rust – even bekijkt. Deze zaken lijken misschien details, maar ze maken het wel degelijk veel makkelijker om je klant persoonlijk aan te spreken.

Lees ook: Ga voor een 360°-aanpak voor je uitgaande post

3. Veel meer dan een e-mail-onderwerpregel

Hoe je je lezer dan precies bij de lurven grijpt? Met bijvoorbeeld een persoonlijke brief of met een visueel aantrekkelijke brochure, die met kop en schouders boven alle andere poststukken uitsteekt. Ook dát is een belangrijk voordeel van een direct mailing per post: je mailing is zichtbaar en tastbaar. De ontvanger kan rustig door de brochure bladeren en zich onbewust – op basis van het papier, de printkwaliteit, de layout, … – een beeld vormen van jouw merk. Het lijkt vanzelfsprekend, maar met een e-mail is dat niet zo makkelijk, omdat bijvoorbeeld e-mailbijlages met argwaan worden bekeken. Veel internetters openen bijlagen niet eens als ze de afzender niet persoonlijk kennen. Terwijl iedereen die een mooie brochure in de bus krijgt, die juist wél wil doorbladeren.

Kort samengevat: hoewel een digitale direct mailing in veel situaties een prima keuze is, biedt de traditionele verzending van transactionele post en reclame een paar unieke voordelen. De communicatiemogelijkheden zijn nu eenmaal een stuk uitgebreider. Denk maar aan:

  • Het materiaal, het formaat en de kleur van de envelop
  • De keuze van lettertypes
  • Verschillende afwerkingen en gadgets
  • Gepersonaliseerd drukwerk
  • Zendingen met wisselende samenstelling afhankelijk van de ontvanger

Direct mail via post én e-mail?

Met Neosend heb je de keuze: verstuur je een mailing met de postbode of laat je hem liever digitaal afleveren? Via een en dezelfde toepassing kun je beide toen.

Ontdek ook OMS-500, onze oplossing om je klantcommunicatie makkelijk en efficiënt te automatiseren.

Add new comment