wat is RFID

Wat is RFID en hoe werkt het als je pakketjes wil traceren?

10/24/2017

RFID oftewel radio-frequency identification: hoe werkt het en waarom is het ook voor jouw bedrijf een goede investering?

 

Wat is RFID?

RFID staat voor ‘radio-frequency identification’. Het is een techniek waarmee data wordt opgeslagen  op een sticker (een RFID-tag of -label). Of, beter gezegd, op een minuscule chip. Via radiogolven leest een elektromagnetische lezer de gegevens op die chip af. Zo’n RFID-tag is piepklein; hij kan zonder problemen verwerkt worden in allerlei objecten (van bankkaarten tot voedingsmiddelen) en kan bijvoorbeeld ook huisdieren en zelfs personen ‘taggen’.

Verschillende types

Er zijn drie soorten RFID:

  • Actieve RFID: geeft zelf signalen af.
  • Semi-actieve/semi-passieve RFID: geeft alleen signalen af na signaalontvangst.
  • Passieve RFID: heeft geen eigen energiebron, maar haalt energie uit het elektromagnetische veld van de lezer.

Het grote voordeel van RFID? Je hebt geen streepjescode meer nodig om gegevens te lezen. Zelfs fysiek contact met het object waarop de RFID-tag is bevestigd, is niet nodig. De radiogolven kunnen het RFID-label namelijk op afstand aflezen. Actieve RFID-tags, die over de nodige batterij-energie beschikken om zelf signalen af te geven, kunnen zelfs op grote afstand gelezen worden.

En dat is lang niet het enige voordeel. RFID is daarnaast ook:

  • snel
  • nauwkeurig
  • onvervalsbaar
  • ongevoelig voor vuil, stof of vocht

RFID gebruiken om pakjes te traceren

Als trackingsysteem is RFID daardoor onovertroffen. Je kunt producten tijdens het hele productie-, verpakkings- en distributieproces traceren met één RFID-label. Dat helpt fouten voorkomen én het overzicht bewaren: er is geen verwarring meer wanneer producten niet meer fysiek gescand kunnen worden, want met RFID kun je ze op afstand volgen. Daardoor heb je op elk mogelijk moment een overzicht van de volledige stock.

Alle goederen met een RFID-label die op een pallet staan, worden tegelijkertijd en automatisch gescand bij passage door een RFID-gate.

Dus kortom: met RFID kun je pakketten volledig automatisch en in realtime lokaliseren, inventariseren en opvolgen.

Toekomstmuziek

Daarom is het ook geen wonder dat RFID tegenwoordig in allerlei sectoren gebruikt wordt:

  • Productie: dankzij RFID kunnen producten in bulk ‘gelezen’ worden.
  • Distributie: de in- en uitstroom van producten wordt sneller en efficiënter opgevolgd via RFID-tags en -labels.
  • Retail: inventariseren ging nog nooit zo snel als met RFID. (Grote ketens als Zara werken er al lange tijd mee.)
  • Rekeningrijden: RFID maakt tracking van voertuigen bijzonder makkelijk en overzichtelijk.

In de toekomst komt daar vast nog veel meer bij. Denk bijvoorbeeld aan de voordelen die de beheerder én de klant van een webshop bij RFID kan hebben …

  • E-commerce: pakjes worden sneller en makkelijker opgevolgd. Thuislevering (ook als je niet thuis bent) wordt nóg eenvoudiger.
  • Investeren in printbare RFID-tags maakt het werken met RFID op lange termijn nog goedkoper.  
  • De combinatie met digitale communicatietechnologie opent mogelijkheden voor de klantenservice, follow-up van leveringen, efficiënt stockbeheer, …

Add new comment