toekomst postbedrijven postbezorging

Welke toekomst wacht postbedrijven en postbezorging in deze digitale tijden?

05/19/2017

De postvolumes dalen al decennia lang, maar dat is natuurlijk geen verrassing. Digitale media zoals e-mail, sms en sociale media hebben de traditionele brievenpost allang ingehaald. Toch zijn postbedrijven niet per se ten dode opgeschreven. Voor veel zaken blijft de fysieke postbezorging nog altijd erg belangrijk.

De teloorgang van fysieke post?

We versturen allemaal steeds minder brieven. Gelukwensen voor een geboorte of huwelijk, ansichtkaartjes voor de thuisblijvers, liefdesbrieven voor degene die ons hart heeft gestolen: vroeger verliep veel van onze persoonlijke en vaak intieme communicatie door de handen van een postbode, nu verloopt die vooral via de smartphone en sociale media. De voordelen zijn duidelijk, want sms en instant messaging zijn handig, snel en veelzijdig.

Toch is het postbedrijf nog niet overbodig. Sommige zaken blijven we namelijk met de post versturen. Denk maar aan kerstkaartjes en uitnodigingen, of in het geval van bedrijven, gepersonaliseerde nieuwsbrieven. Wanneer bedrijven of officiële instanties je een belangrijk document willen bezorgen, schakelen ze daarvoor ook nog altijd een postbedrijf in.

Digitale en papieren post bestaan naast en door elkaar

Net zoals de opkomst van e-commerce de Retail sector flink door elkaar heeft geschud, maar géén einde heeft gemaakt aan fysieke winkels, is digitale communicatie niet het einde van de postsector. Voor bedrijven kunnen papieren en digitale communicatie elkaar aanvullen. Welk kanaal men kiest, hangt af van de soort boodschap en de gewenste snelheid.

Briefpost

Deze documenten van bedrijven ontvang je waarschijnlijk nog vaak via de brievenbus:

  • Officiële documenten
  • Aangetekende brieven
  • Facturen en betalingsherinneringen
  • Brochures
  • Magazines
  • Direct mailings
  • Persoonlijke kortingsbonnen en andere klantvoordelen

Je ziet: bedrijven gebruiken de postkanalen nog vaak om met hun klanten te communiceren. Vooral documenten die je als klant zeker niet mag negeren, zoals betalingsherinneringen, vinden hun weg via de fysieke postbus. Ook bestaat een groot deel van het postvolume uit commercieel drukwerk dat consumenten gewoon liever fysiek doorbladeren dan online.

Digitale post

Al moeten we er natuurlijk meteen aan toevoegen dat digitaal steeds belangrijker wordt. Deze zaken vind je gegarandeerd geregeld terug in je digitale inbox: nieuwsbrieven, brochures, tijdelijke acties en herinneringen om snel te reageren.

Bovendien verloopt direct klantencontact steeds vaker via internet. Veel bedrijven beantwoorden vragen via sociale media of helpen hun websitebezoekers op weg met een chatbox. Deze contacten kunnen achteraf opgevolgd worden via sms of e-mail.

We stellen ten slotte vast dat bedrijven vaker de keuze bieden om facturen per post, per mail of via beide kanalen te ontvangen. Niet onlogisch, want millennials ‘checken’ hun inbox veel vaker dan ze hun brievenbus legen. Let wel: zorg altijd voor een gepersonaliseerde aflevering. Want of je factuur nu op papier is gedrukt of uit bytes bestaat, ongeopend betekent altijd onbetaald. Geef je klanten dus de keuze en zorg dat ze hun voorkeuren makkelijk kunnen aanpassen.

Lees ook: Aandachtspunten facturen via e-mail versturen

De toekomst van postbedrijven en -bezorging

Met de opkomst van e-mail, sms en sociale media bezorgen postbedrijven minder briefpost. Toch gaat het heus niet zo slecht met de sector. Want postbedrijven profiteren ook van de digitale revolutie. Zo is het volume pakketpost de laatste jaren drastisch toegenomen, een gevolg van het succes van webshops als Alibaba, Amazon, Bol, Coolblue en Zalando.

Tegelijkertijd zoeken traditionele postbedrijven manieren om postbodes aan het werk te houden. Zo wordt volop geëxperimenteerd met extra taken, zoals het opnemen van meterstanden of het melden van sociaal isolement. Het meest opvallende voorstel komt ongetwijfeld uit Finland, waar postbodes voortaan ook het grasmaaien!

Hoe zie jij de toekomst van postbedrijven en briefpost? En hoe gebruik jij traditionele postbezorging als bedrijf? Laat het ons weten!

Add new comment