January 21st, 2019

Neopost couverteermachine past in Zalsman-filosofie van flexibiliteit

Zalsman / Neopost case study

Zalsman B.V. is een regionaal, nationaal en internationaal opererend grafimediabedrijf met meerdere vestigingen. Eén van de vestigingen, die in Kampen, herbergt het offset drukwerk en het bedrijf Zalsman Innovative Print. Bij Zalsman staat alles in het teken van klantbediening, snelheid en flexibiliteit. Zo ook het gebruik van een Neopost DS-180 couverteermachine. ‘Die is een stuk gebruiksvriendelijker dan de concurrentie, bespaart ons daarmee tijd (en dus geld) en kan perfect onze wisselende behoeften verwerken’, aldus Ruud Goudbeek.

Zalsman Innovative Print gebruikt geavanceerde inkjet-technologie en softwareoplossingen om marketeers in staat te stellen te communiceren op elke door hen gewenste manier. Persoonlijk, gericht, met meer respons en dus met meer klanten- en merkbinding. Dat doen ze door online en offline communicatie te verbinden en gebruik te maken van alle beschikbare data. De Innovative Print oplossingen worden geleverd door een team van mensen die weten hoe het werkt en de klanten van de juiste adviezen kunnen voorzien. Het is een fullservice bedrijf: van conceptontwikkeling tot realisatie en distributie. Samen met de grafische en logistieke faciliteiten binnen de hele Zalsman Groep biedt het bedrijf een bijzonder interessant aanbod in de Nederlandse (en deels buitenlandse) markt. Alle communicatiekanalen worden benut, van e-mail en landingspagina tot een volledig persoonlijke actiefolder, magazine of catalogus.

Knap staaltje werk

Zalsman opereert zowel met offset als met print in een sterk competitieve markt. Het is daarom een knap staaltje werk dat Zalsman Innovative Print erin is geslaagd om in korte tijd forse groei te bewerkstelligen van 15 naar maar liefst 35 mensen. En dat in een krimpende markt! Goudbeek: ‘Zalsman is eigenlijk van huis uit een offset bedrijf. Echter, wil je de klanten kunnen blijven bedienen in hun communicatie moet je mee gaan in de ontwikkelingen, dus ook print in alle vormen kunnen aanbieden. Een deel van die business kwam voort uit de overname van (een deel van) de business van Thieme, maar toen werd besloten om toch verder te investeren in die printmarkt hebben we ons snel kunnen onderscheiden van de concurrentie. Technologie, deskundigheid en klantgerichtheid vormen de ideale combinatie om te bereiken wat we tot nu toe al hebben bereikt: groei van de organisatie door betrokkenheid van de mensen en inzet van innovatieve technologie. Op alle onderdelen van het klantproces.’

Fullservice

Als je je wilt profileren als een fullservice grafimediabedrijf moet je ook alle aanvullende logistieke zaken kunnen aanbieden, zoals het afwerken van printwerk. Binnen Zalsman Innovatieve Print zijn diverse afwerkingsmogelijkheden aanwezig om aan de klantwensen te voldoen. Ook het couverteren en bij de post aanbieden van printwerk horen daar dan bij. Goudbeek: ‘Betrouwbaarheid en degelijkheid staan voorop bij ons. Wanneer onze klanten ons het vertrouwen geven voor het vervaardigen en afhandelen van hun drukwerk, marketinguitingen of facturen bijvoorbeeld, moeten we er honderd procent zeker van zijn dat het op tijd gebeurt en dat het volgens de klantspecificaties gebeurt. Diezelfde betrouwbaarheidseisen stellen wij ook aan de machines die we gebruiken. Of dat nu gaat om een grote drukpers, een A3-printer of – zoals waar we het hier over hebben - een couverteermachine: die moet gewoon werken zoals bedoeld is. We kunnen ons geen missers veroorloven.’

Gebruiksvriendelijkheid

Naast betrouwbaarheid, is gebruiksvriendelijkheid een ander belangrijk criterium voor Zalsman. Goudbeek: ‘We proberen met minimale personele bezetting optimale productie te realiseren. Dat betekent dat we alle processen optimaal ingericht willen hebben en machines moeten niet complexer worden dan noodzakelijk. Dat kost dan alleen maar tijd en energie (en dus geld) die we aan andere dingen willen besteden. De couverteermachine die we voorheen hadden voldeed eigenlijk niet goed aan die wens van gebruiksvriendelijkheid en stond daarom nog wel eens stil. Een korte inventarisatie van de markt leidde ons al snel naar Neopost. Een voor de hand liggende optie, want Neopost heeft een goede naam in deze markt.’ Samen met de Neopost Account Manager, kwam Goudbeek tot de conclusie dat de DS-180 couverteermachine van Neopost de juiste oplossing bood: effectief, efficiënt, gebruiksvriendelijk, met voldoende capaciteit en absoluut betrouwbaar in gebruik.

Maximaal benutten

Bij Zalsman hanteren ze de filosofie dat wat je kunt automatiseren je ook moet automatiseren. Dat geeft (letterlijk) een hogere output van de hele organisatie. Goudbeek: ‘Machines daarentegen vragen een mens om hem te bedienen. De DS-180 van Neopost wordt maximaal benut met minimale operator aandacht. ‘Soms zitten we waarschijnlijk wel aan het maximum van wat deze machine aankan, maar hij laat ons nooit in de steek. Dat komt ook doordat de bediening eenvoudig te doorgronden is. Er kunnen geen gekke dingen gebeuren, de controle is optimaal. De software op de machine geeft de operator de vrijheid die hij nodig heeft om de machine te bedienen en de jobs soepel te laten verlopen. Meer dan dat is niet nodig. De applicatie is wel wat aangepast naar onze specifieke behoefte, onder meer met het invoeren van een barcode voor het inregelen van de couverteerklus, maar dat leverde geen probleem op. Er wordt een barcode aangemaakt op de specificaties van de klant en de job. Zo zijn allerlei klantprofielen en jobprofielen opgebouwd en die combinatie kan de operator makkelijk instellen op de display van de machine. Dan is het een kwestie van de juiste mailing en juiste enveloppen invoeren en de job kan worden uitgevoerd. Het is eigenlijk altijd een kwestie van de juiste machines in specifieke processen inpassen en dan verloopt alles heel soepel, zonder dat voortdurende aandacht van mensen nodig is. Neopost past met deze DS-180 perfect in dat plaatje.’

'Er zit nog groei in'

Veel opdrachten komen van klanten die hun facturen willen laten printen en couverteren. Goudbeek: ‘Dat zijn klussen waar meestal haast bij is en het gaat bovendien om vertrouwelijke gegevens. Betrouwbaarheid en doorloopsnelheid van die verwerking is dan een absolute must. Met deze machine kunnen we moeiteloos zo’n 5000 mailpieces per uur verwerken met de juiste flexibiliteit. We hoeven geen grote omschakelingen te doen om een nieuwe job op te starten. De DS-180 geeft ons genoeg capaciteit op dit moment, maar we zullen zien wat de toekomst brengt. Er zit nog groei in…’

Neopost denkt en groeit als partner mee met de ontwikkelingen van zijn klanten in de markt. Gezien de nood aan betrouwbaarheid bij Zalsman, kan de DS-180 namelijk perfect gekoppeld worden aan de AIMS-software van Neopost. AIMS communiceert als het ware met de couverteermachine om een volledige controle van de printjobs te verzekeren; er wordt bevestigd dat elk poststuk correct verwerkt werd en garandeert een volledige “closed loop” integriteit. Daarnaast zou er ook gebruik gemaakt kunnen worden van de Neopost Output Management Software (OMS), zodat ook de voorbereiding van het document zelf volledig wordt geautomatiseerd.
Op die manier kunnen bedrijven zoals Zalsman hun klanten veiligheid, gemoedsrust en een betrouwbaar serviceniveau bieden.
 

 

 

Over Zalsman BV

Zalsman B.V. is een regionaal, nationaal en internationaal opererend grafimediabedrijf in Zwolle. Inmiddels werken meer dan 110 vakmensen in deze familieonderneming, geleid door Herman en Hugo Verlind. Vanaf 1857 in Kampen, en sinds 2010 nog centraler gevestigd in Zwolle. Van daar uit worden bedrijven en organisaties in onder andere zorg, onderwijs en overheden voorzien van druk- en printwerk. Door slimme ICT-toepassingen gebeurt dat op duurzame en logistieke wijze.