Drie sleutels tot betere klantrelaties

Drie sleutels tot betere klantrelaties

05/13/2019

Communicatie is essentieel om een sterke klantrelatie te kunnen ontwikkelen. Merken die op een juiste, doordachte en nuttige manier met hun klanten omgaan, hebben meer kans om hen tevreden te stellen en te behouden. Het kan dan wel eenvoudig lijken, maar zelfs ondernemingen met een beperkt klantenbestand kunnen hun klanten ergeren of laten vervreemden als ze niet over de processen en instrumenten beschikken om hun communicatie doeltreffend te beheren. Dit zijn de drie voorwaarden voor het onderhouden van betere klantrelaties.

Automatisering

Elke automatiseringsmaatregel genereert een grotere efficiëntie, vooral op het vlak van communicatie, door de creatie van gepersonaliseerde brieven. Systemen waarmee automatisch gepersonaliseerde marketingboodschappen of bijlagen kunnen worden toegevoegd aan uw communicatie, hebben twee grote voordelen. Ten eerste kunnen ondernemingen op een individuele manier communiceren met hun klanten, waardoor zij zich meer gewaardeerd voelen en langer klant blijven. Ten tweede vermindert de automatisering de handmatige en tijdrovende werklast van de verwerkingsprocedure, waardoor medewerkers zich kunnen concentreren op taken met een hogere toegevoegde waarde. 

« Ken jezelf » 

De Engelsen zeggen weleens minder fraai geformuleerd "garbage in, garbage out", wat betekent dat slechte informatie leidt tot slechte beslissingen. Volgens adverteerder Greg Davis is het uiterst belangrijk om de juiste informatie te hebben over de voorkeuren van uw klanten, zodat u niet een nieuwe stoorzender wordt in wat hen interesseert. De nauwkeurigheid van uw proces voorkomt dat u zich vergist in de ontvangers en dat u onnodige items verstuurt, wat eveneens voor besparingen zorgt.  

Evenwichtige multichannel-communicatie  

De meeste bedrijven communiceren vandaag de dag zowel per e-mail als per post met hun klanten. Verschillende communicatiemethoden tegelijkertijd gebruiken geeft u flexibiliteit, maar brengt ook risico's met zich mee. Als bijvoorbeeld de processen voor het versturen van brieven en e-mails gescheiden zijn en verschillende teams met het hele klantenbestand communiceren, bestaat het risico dat er tegenstrijdige berichten naar dezelfde klant worden verzonden of dat hetzelfde bericht digitaal en op papier wordt afgeleverd. Dat soort incidenten is een bron van verwarring en ergernis voor uw ontvangers. Centraliseren van het postbeheer is de sleutel tot een betere controle en zichtbaarheid.  
Sterke klantrelaties opbouwen en onderhouden kost tijd en energie. Helaas kunnen die inspanningen gemakkelijk ongedaan worden gemaakt als de processen en systemen leiden tot slecht uitgevoerde communicatiecampagnes. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze over de juiste middelen beschikken om hun taken te controleren en te optimaliseren, zodat ze de juiste communicatie kunnen versturen naar de juiste klanten op het juiste moment.

  

Add new comment