Speelt fysieke post nog steeds een rol in klantencommunicatie?

Speelt fysieke post nog steeds een rol in klantencommunicatie?

10/15/2018

We vergeten wel eens dat e-mail, sociale media en sms'jes er niet altijd geweest zijn. Ondanks onze constante blootstelling aan digitale vormen van communicatie, speelt fysieke post nog steeds een belangrijke rol in de algemene communicatiemix. Wanneer gedrukte communicatie op het juiste moment en op de juiste manier wordt gebruikt, kan dit leiden tot een betere relatie met huidige klanten en veelbelovende connecties met toekomstige klanten - wat op zijn beurt kan leiden tot een voordeel in de verkoop, marketing en groei voor de onderneming.

De eerste e-mail, zoals we die vandaag kennen, werd verzonden in 1971, maar deze vorm van communicatie is pas gangbaar geworden in het bedrijfsleven in de jaren '90. Nu wordt verwacht dat het aantal e-mails dagelijks verstuurd en ontvangen een duizelingwekkend aantal van 246 miljard kan bereiken tegen eind 2019. Desondanks, heeft men in het Verenigd Koninkrijk tijdens het derde kwartaal van 2017 bijna zes procent meer uitgegeven aan direct mail, in vergelijking met dezelfde periode het jaar daarvoor.                         

 

Mensen hechten nog steeds waarde aan post

Onderzoek in het VK heeft aangetoond dat iets minder dan 37 procent van de Britten post bijhouden om naar te verwijzen en meer dan 26 procent heeft iets gekocht of besteld als een rechtstreeks gevolg van de post die ze hebben ontvangen in de voorbije 12 maanden. Bovendien, werd in het VK vastgesteld dat direct mail, digitale kanalen overtreft met een respons-percentage van 3,7 procent, ten opzichte van 0,62 procent voor de gecombineerde digitale kanalen.

Een pasklaar kanaal

Voor de hedendaagse ondernemingen is het grote voordeel van meerdere kanalen dat elk bericht op maat gemaakt kan worden voor elk kanaal maar met samenhang tussen de verschillende kanalen, zodat een maximum effect kan bereikt worden. Een direct mail kan huidige of toekomstige klanten motiveren om online te gaan kijken of om op een link te klikken wanneer ze aanvullend een campagne e-mail ontvangen.                                                                            
Ondernemingen kunnen fysieke post best niet negeren want dit speelt nog steeds een waardevolle rol in een samenhangende multichannel-communicatie strategie. Het is essentieel dat ondernemingen hun communicatie personaliseren voor ontvangers en aanpassen per kanaal en vervolgens de wensen van hun klanten over hoe ze gecontacteerd willen worden, respecteren.                                                                                          
Elk kanaal heeft zijn eigen pluspunten en ondernemingen dienen elk kanaal op de juiste manier te gebruiken om zo een maximum resultaat van hun communicatie te bekomen. Communicatiemanagement moet op een holistische manier bekeken worden zodat dit op een eenvoudige en doeltreffende manier gebeurt - de centralisatie van de verrichtingen en het toepassen van het juiste type technologie om ervoor te zorgen dat de multichannel-communicatie goed aankomt, is niet alleen doeltreffend, maar ook efficiënt.

Add new comment